جستجو    
امروز پنجشنبه 1396/1/3 شمسی برابر با 3/23/2017  میلادی زمان بارگذاری صفحه 22:39






   عناوین جدید
عبور مجردها از سن مناسب ازدواج/کاريکاتور
اداره کشور به دعوا احتیاج ندارد
رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان برتر کشور: عده‌ای تا کلمه‌ «دشمن» تکرار می‌شود، ناراحت می‌شوند
اصولا بود و نبود وزارت ارشاد چه تفاوتی دارد؟
سیاست‌های کلی انتخابات و نظامیان/حل این مسئله احتیاج به شفافيت بيشتري دارد
استعفای وزیر ورزش و جوانان تایید شد
خداحافظی ۳ وزیر با کابینه/ استعفای فانی تکذیب شد
رهبر انقلاب: ممنوعیت ورود نیروهای مسلح و قوای سه‌گانه در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی انتخابات
بیکاری، مشکل بزرگ اقتصاد ایران
از سال آینده بنزین وارد نمی‌کنیم
یکی از فرماندهان ارشد سابق ناتو : تقابل نظامی ایران و آمریکا بعد از انتخابات حتمي است
نقدی از سر علاقه؛ برسد به دست آیت‌الله
به بهانه پایان احمدی‌نژاد در سپهر سياسي ايران/پایان عصر چپ‌گرایی در ایرانِ بعد از انقلاب
پاپ: التماس می‌کنم در حلب آتش بس كنيد
اعتراف قاپ‌زن حرفه‌اي
آمران حمله به مطهری، نظامی هستند
علی مطهری در نامه‌ای به آیت‌الله یزدی: رویکردتان، دین‌گریز است
ایران بر سکوی نایب قهرمانی جهان تکیه زد
آيا نقد، مصداق ‌‌‌فعالیت تبلیغی علیه نظام‌‌‌ است؟ تاملی بر ‌‌‌فعالیت تبلیغی علیه نظام
به زودي كانديداي مورد حمايت احمدي‌نژاد مي‌آيد! پروژه جديد ياران احمدي‌نژاد؛ معاون اولي او
توضیح رهبر انقلاب درباره جلسه خصوصی با محمود احمدی‌نژاد/ گفتیم صلاح نمی‌دانیم شما شرکت کنید
جناب خان به پیشواز مرگ رفت
دوبار اعدام برای شوهرعمه قاتل
باهنر هم منع احمدی‌نژاد از كانديداتوري را تاييد كرد
زن جوان، قربانی عشق شیطانی شوهر
   مقالات

اعتماد چیزی که این روزها گم شده است

فائزه، فائزه است! «دختر هاشمي» يا «فائزه هاشمي»؟

چه شد که به امروز رسیده‌ایم؟ این نشانه‌های روشن

چرايي بي‌رغبتي اصولگرايان

هشدار درباره نظریه جمهوری مداحان

هفته دفاع مقدس ، مظهر پیروزی مقاومت مظلومانه - کرم محمدی*

مديران‌قانون‌‌پذيرکجايند؟

"بایدها و نبایدهای قانون خدمت وظیفه عمومی"

يمن؛ وجدان‌هاي خواب؛ چشم‌هاي نابينا

نامه صادق زیباکلام به سعيد مرتضوی؛ بسیاری از رویدادهای ۸۸ همچنان در تاریکی‌اند

گزينه‌ نهايي اصلاح طلبان

باندبازی سیاسی به نام اصولگرایی

"ناظری و زیستن به عشق موسیقی ایرانی"

یکسال کلیدی روحانی

ماموران‌ايراني‌بدون‌سفرنامه!

ذبح محترمانه قانون!

مصدق بزرگ و یخ‌بندان مرداد 32

رسانه های قصرشیرین را دریابید

تاریخ کرمانشاه می گوید؛ سهم ما بیشتر از اینهاست!

اصلاحات و رعايت قواعد بازي


کد مطلب  4229      تاریخ مطلب     1394/10/20

وضعیت سینمای کُردی به روایت خالق «همه مادران من»




مهاباد- ابراهیم سعیدی متولد ١٣٤٤ در شهر مهاباد، فارغ التحصیل کارشناسی سینما در گرایش تدوین از دانشکده سینما- تئاتردانشگاه هنر تهران است. وی بیش از ١٥ سال فعالیت در زمینه های مختلف فیلمسازی( ساخت فیلم ، تدوین ، تصویربرداری ) دارد.
کسب جایزه بهترین تدوین انجمن تدوینگران خانه سینما در هجدهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، جایزه جشنواره گرانادا اسپانیا در سال ۲۰۰۳، جایزه بهترین تصویربرداری چهارمین جشنواره تولیدات سیما ونخستین جشنواره فیلم‌های مستند کیش و کسب دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند بلند در بخش ملی جشنواره ی سینما حقیقت برای فیلم مستند «همه ی مادران من» بخشی از افتخارات این کارگردان مهابادی در حوزه ساخت فیلم است.
سعیدی چند روز قبل کارگاه آموزش فیلمسازی در آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد برگزار کرد و برگزاری این کارگاه فرصتی را مهیا کرد تا خبرنگار کردپرس در خصوص وضعیت سینمای کردی گفت وگویی با وی داشته باشد.
متن این گفت وگو به شرح زیر است
کردپرس؛ در حال حاضر سینمای کُردی در چه مرحله ایی قرار دارد؟
«ابراهیم سعیدی»؛ بر اساس تجربه فیلمسازان می توان گفت که سینمای کُردی، مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است. امروزه سینمای کُردی، فیلمسازهایی را در سطح جهان دارد که حدود 14الی 15 فیلم ساخته اند و در جهان هنر شناخته شده اند کسانی مانند «هنر سلیم» که اکنون در فرانسه زندگی می کند، «بهمن قبادی» که جایگاه مخصوص به خود را در میان اهالی سینما پیدا کرده است.
بسیاری دیگر از کارگردان های دانش آموخته ی سینما و حتی کارگردان هایی که به صورت تجربی کار کرده اند، فیلم های خوبی تولید کرده اند که قابلیت ورود به جشنواره ها را به دست آورده اند.
اما به طور کلی میتوان گفت فیلمسازان کردی که در اروپا زندگی می کنند بسیار فعال تر از دیگران عمل می کنند زیرا آنها در سطح سینمای بین الملل فعالیت می کنند و همچنین از نقطه نظر حمایت های مالی و سرمایه گذاری جهت تولید فیلم تامین هستند.
در این میان در اقلیم کردستان عراق در 2 سال قبل فرصت پیدا شد که به رشد و تقویت سینما در این بخش کمک کنند در دهه ی اخیر فیلم هایی در آنجا ساخته شده که در سطح بین الملل توانسته اند به فیستوال های سینمایی راه یابند و حتی جایزه دریافت کنند.
کُردپرس؛ نقش فیلم های مستند را در سینمای کردی چگونه ارزیابی می کنید؟
«ابراهیم سعیدی» متاسفانه مستند به نسبت فیلم داستانی در میان سینماگران کرد کمتر مورد توجه واقع شده است. از لحاظ محتوا و موضوعی سینمای کرد می تواند بسیار غنی تر از سینمای داستانی باشد زیرا کُردها امروزه در مجامع بین المللی بیشتر شناخته شده اند، پس لازم است تاریخ و پیشینه ی خود را در قالب فیلم های مستند به جهانیان بشناسانیم. تعداد مستندهای ساخته شده بسیار زیاد است و در کشورهای مختلف به نمایش گذاشته شده اند. از میان معدود مستندهایی که من مشاهده کرده ام فیلم مستند «هزار و یک سیب، از طاها کریمی» و «هنگه ڤان، از مانو خلیل» و فیلم «همه ی مادران من» که با همکاری من و زهاوی سنجاوی ساخته شد، در عرصه مستند کارهایی در خور توجه هستند.
کردپرس؛ از سینما کردی تحت کدام یک از عناوین ساختارگرا یا محتوا گرا، میتوانیم یاد کنیم؟
«ابراهیم سعیدی» تا به امروز در سینمای کرد، محتوا از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است تا ساختار. در واقع بیشتر سینماگران محتوای فیلم را در اولویت کار قرار داده اند. اما امروزه تعدادی از سینماگران هستند که به فرم و ساختار روی آورده اند و اگر محتوایی قوی نیز داشته باشند در کنار فرم و ساختار مناسب میتوانند بیان سینمایی مناسبی را ارائه دهند.
کردپرس؛ نشانه شناسی تا چه حد در میان کارهای سینما گران کرد دیده می شود؟
ابراهیم سعیدی؛ نشانه شناسی دارای دو وجهه می باشد؛ استفاده از نماد و نشانه ها در سینما در بسیاری از کارهای سینماگران کرد دیده می شود، اما جای پرسش دارد که این نمادها و نشانه ها که از آنها استفاده شده است تا چه حد در رساندن پیام به زبان سینمایی به مخاطبان موفق بوده اند. اکثراین نمادها به شیوه ی گفتمان بومی و محلی به کار برده شده اند تا اینکه بتوانند به زبان سینمایی با مخاطبان غیر کرد نیز ارتباط برقرار کنند. در واقع نشانه ها تنها برای کردزبانان رمزگذاری شده است و رمزگشایی آن برای غیر کرد زبانان مشکل خواهد بود.
کردپرس؛ با توجه به کارنامه هنری شما در زمینه تدوین، بفرمایید نقش تدوینگر تا چه حد در روایت فیلم تاثیر گذار است؟
ابراهیم سعیدی؛ قطعا یکی از ارکان موفقیت یک فیلم خوب به مسئله تدوین بازمی گردد. در دهه ی اخیر در سینمای کردی تولیدات خوب سینمایی وجود داشته اند که متاسفانه به دلیل تدوین نامناسب و غیر حرفه ایی از ارزش هنریشان کاسته و کل کار به زیر سوال رفته است. فیلم های با موضوعات خوب و محتوای قوی ساخته می شود ولی در اثر عدم اهتمام به مونتاژ، شانس تبدیل شدن به یک فیلم و اثر هنری خب را از دست می دهند.
کردپرس؛ تعریف شما از شاخصه های سینمای کردی را چیست؟
ابراهیم سعیدی؛ در واقع این شاخص ها هنوز تعریف نشده اند. فیلم های مطرحی در سینمای کرد وجود دارد که باید جهت تعریف شاخصه های سینمایی، در مورد ویژگی های برجسته ی آنها تحقیق شود و مهمترین شاخصه ها از میان آنان انتخاب گردد در آن صورت است که می توانیم تعریفی مشخص از سینمای کرد را ارائه دهیم.
کردپرس؛ جایگاه سینمای کردی را چگونه ارزیابی می کنید؟
ابراهیم سعیدی؛ سینمای کردی با مشکلات مخصوص به خود همراه است، مشکلاتی که پروسه ی طبیعی خود را تا به امروز جهت حل مسائل طی نکرده اند، مسئله ی سرمایه گذاری یکی از مهمترین این موارد به شمار می رود. در واقع نبود تکنولوژی و ابزار هم از طرفی میتواند مسئله ساز باشد اما سینماگران تا حدی آن را برطرف نموده اند و مشکل اصلی آنها تامین مالی است. زیرا سینما یک صنعت است و به نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز خود احتیاج دارد. در همین زمینه لازم است تا رشد تخصص های حرفه ایی در همه ی عرصه های کار سینمایی و عوامل مهم آن شکل بگیرد تا شاهد تولیدات برتر در سینمای کردی باشیم.
کردپرس؛ چه عواملی انگیزه ساخت فیلم مستند بلند «همه ی مادران من» را در شما ایجاد کرد؟
«ابراهیم سعیدی» موضوع این فیلم همیشه یکی از دغدغه های من به حساب می آمد ظلم و ستمی که در حق کردها توسط صدام حسین روا داشته شد که در آن در سال ١٩٨٣ طی یک عملیات طراحی شده کشتار «انفال» اتفاق می‌افتد و ١٨٢ هزارنفر جانشان را از دست می‌دهند. به بهانه پیدا شدن یکی از گورهای دسته جمعی در بیابان‌های جنوب عراق، ، پس از گذشت24 سال از این حوادث، اقدام به ساخت فیلم همه ی مادران من کردیم. این فیلم به چگونگی وضعیت یکی از آن روستاهای انفال شده که اکنون ساکنانش اغلب زنان و دختران هستند، می‌پردازد. فیلم مستند، از فاجعه ایی گزارش می دهد که مانند یک تراژدی کردها را دربرگرفته است ما هم به دنبال بهانه ایی بودیم تا این ژینوساید را به نوعی ثبت و ضبط کنیم و به گوش جهانیان برسانیم.
کردپرُس؛ به عنوان سئوال آخر چه کاری را اخیرا در دست اجرا دارید؟
ابراهیم سعیدی؛ کارهای مقدماتی ساخت مستندی در حال انجام است که قرار است در مهاباد صورت بگیرد. ولی تا کنون فقط طرح مقدماتی آن آماده شده است.


مدیر سایت      تاریخ مطلب :    1394/10/20      کد مطلب :  4229
نظرات خوانندگان
نام نویسنده
متن ارسالی
 


تماس با ما
تعرفه تبلیغات
آرشیو مطالب
پیوندها
کلیه حقوق مادی و معنوی وبسایت به پایگاه خبری تحلیلی کاج متعلق می باشد        مطالب مندرج در وبسایت با ذکر منبع بلامانع می باشد             طراحی و اجر : شرکت نرم افزاری ستاره صبح غرب